• Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Aktuality

31.7.2022

Papírový obal vylepšil design výrobku a zvýšil jeho prodej, říká Radka Barboříková z Ekofarmy Javorník

Českou biopotravinou roku 2021 se stal BIO tvaroh z Ekofarmy Javorník. O něm i o farmě, která hospodaří v režimu ekologického zemědělství už 26 let, jsme si povídali s dvěma ženami. Radka Barboříková je vedoucí obchodu a má na starosti zapojení ekofarmy do projektu „Mléko do škol“. Marta Buzašová je vedoucí mlékárny.

 

Představte nám prosím v krátkosti Ekofarmu Javorník. Na jak velké ploše v současnosti hospodaříte?

Podnik se nachází v malebné podhorské krajině v chráněné krajinné oblasti Bílých Karpat na hranicích se Slovenskou republikou. Od roku 1996 hospodaříme v systému ekologického zemědělství. Současná výměra zemědělské půdy je 1688 ha, z toho 417 ha je orná půda, TTP 1223 ha (trvalý travnatý porost, např. pastviny, louky, pozn. Redakce), ovocné sady 34 ha a krajinotvorné prvky 14 ha.

Vaše portfolio výrobků je opravdu široké. Co všechno u vás vyrábíte nebo pěstujete?

Živočišná výroba, která velmi úzce navazuje na produkci rostlinné výroby, je zaměřena na výrobu bio mléka. Faremní mlékárna se specializuje na výrobu čerstvých a zrajících sýrů, tvarohu, jogurtů, jogurtových a kysaných nápojů.

Rostlinná produkce se soustřeďuje na pěstování tržních obilovin a krmiv pro potřeby živočišné produkce.  Mezi pěstované obilniny patří jarní ječmen, ozimý ječmen, oves na senáž, oves na zrno, jarní triticale a další. Významné jsou i další tržní plodiny, jako je fenykl, hořčice a kmín.  Zpracováváme i vlastní ovoce především ze švestek, jabloní a hrušní.

Pekárna vyrábí veškerý sortiment pekařské výroby. V nabídce má pečivo mnoha kategorií od kynutého, listového přes chleby, rohlíky po špaldové pečivo.

Vedle mlékárny a pekárny má firma také pěstitelskou pálenici a malou bourárnu na hovězí maso.

 

Žně na Ekofarmě Javorník, Zdroj: Facebook Ekofarma Javorník Štítná

 

Vaše „podnikatelské“ aktivity jsou však ještě mnohem širší a jdou i mimo zemědělskou výrobu….

Ano, provozujeme i rekreační zařízení, penzion a řadu zařízení pro volný čas. Patří mezi ně např. tenisové kurty, posilovna, masáže aj. Další činností je výroba knotů a svící, které se využívají ve vinařství a potravinářství. V neposlední řadě se přímo v areálu společnosti můžeme zastavit natankovat na čerpací stanici.

 

To je úctyhodný počet produktů i služeb. Kolik zaměstnanců Ekofarma Javorník v současnosti má?

Podnik celoročně zaměstnává kolem 100 pracovníků.  Velkým společenským plusem naší farmy je tvorba pracovních míst na venkově. Klasická zemědělská výroba ve spojení s potravinářskými provozy totiž poskytuje značné pracovní příležitosti.

 

Na vašich pastvinách najdeme krávy plemene České strakaté, proč je právě toto plemeno ideální pro ekologické zemědělství?

Toto plemeno je vhodné do našich klimatických podmínek, není náročné a je odolné. Chovný cíl plemene je zaměřen na vysokou a hospodárnou produkci kvalitního mléka a masa.

Mléko vyrábí na Ekofarmě Javorník v nejvyšší kvalitě jakosti Q. Část mléka zpracovávají ve vlastní mini-mlékárně a zbytek dodávají do mlékárny ve Valašském Meziříčí a také realizují prodej bio mléka ze dvora. Zdroj: www.ekofarmajavonik.cz

 

Kolik dojnic máte a jaká je vaše měsíční produkce mléka?

V současné době máme kolem 200 ks dojnic. Roční užitkovost na jednu dojnici je 6000 litrů mléka. V naší faremní mlékárně zpracujeme cca 30 000 l mléka měsíčně.

 

Váš Bio tvaroh se stal Českou biopotravinou roku 2021. V čem je podle vás unikátní?

Myslíme si, že výjimečnost tvarohu spočívá v jeho delikátní chuti.

 

Bio tvaroh z Ekofarmy Javorník. Zdroj: Ekofarma Javorník.

 

Jak dlouho výroba tvarohu trvá? A do čeho byste ho doporučili?

Výroba tvarohu trvá zhruba den. Můžeme ho doporučit na výrobu vynikajícího pribináčku, výborný je na náplň do koláčů a zákusků nebo na výrobu různých tvarohových pomazánek.

 

Porotu soutěže o nejlepší českou biopotravinu oslovil papírový obal tvarohu, na který jste přešli teprve nedávno. Jak jste s tímto krokem spokojeni?

Papírový obal vylepšil design výrobku a zvýšil jeho prodej.

 

Co vám úspěch v soutěži o nejlepší českou biopotravinu přinesl?

Vítězství v soutěži zvýšilo zájem zákazníků o tento výrobek, díky vítězství si nás našli noví obchodní partneři a myslíme si, že to zlepšilo image naší společnosti.

Josef Tománek, ředitel Ekofarmy Javorník přebírá titul Česká biopotravina roku 2021 z rukou Kateřiny Urbánkové, manažerky Svazu PRO-BIO.

 

Vítězný tvaroh mají lidé možnost koupit přes váš e-shop nebo na Rohlíku, tedy u jednoho z největších internetových prodejců potravin u nás. Jak to funguje a jaké další produkty tam dodáváte?

Do Rohlíku zavážíme na 3 centrální sklady vždy jednou týdně. Z toho 2x do Prahy a jednou do Brna. Na jejich e-shopu najdete kromě našeho tvarohu sýry nebo jogurtová mléka a syrovátkové nápoje.

 

Máte i vlastní e-shop, který čítá poměrně hodně položek. Jak funguje?

E-shop funguje na základě rozvozových dnů. Každý den má svoji stanovenou trasu. Zavážíme obchody, firmy a zákazníky dle následujících dnů: Úterý – Uherskohradišťsko, Středa – Zlínsko, Čtvrtek – Praha, Pátek – Zlínsko, Sudé úterý – Brno.

Díky tomuto systému už pak odběratel ví, jak dopředu si má objednávku objednat a který den mu bude zavezena.

Ekofarma Javorník vyrábí široký sortiment pekařských výrobků už od roku 1991. Zdroj: Ekofarma Javorník

 

Kde si mohou lidé vaše produkty koupit fyzicky? Dodáváte i do restauračních či jiných zařízení?

Produkty se dají koupit na různých prodejních místech na již vzpomínaných trasách. Od farmářských obchodů přes prodejny zdravé výživy po běžné obchody. Přímo u nás v areálu naší ekofarmy pak máme vlastní farmářskou prodejnu.

S výrobky je možné se setkat i v hotelech lázeňského města Luhačovice, ve zlínských nebo kroměřížských nemocnicích. Produkty si oblíbili hodně i ve školních jídelnách a v mateřských školkách. Kompletní seznam odběratelů naleznete zde.

 

Prozraďte nám něco o projektu Mléko do škol, do kterého je Ekofarma Javorník zapojena. Do kolika škol v současnosti mléko v biokvalitě dodáváte?

Cílem projektu Mléko do škol je snížení deficitu vápníku u dětské populace, zlepšení stravovacích návyků dětí a zajištění odbytu mléka pro zemědělce.

Program je určen pro žáky základních škol. Mléčné výrobky může odebírat každá škola, která má o účast v projektu zájem a uzavře smlouvu o dodávání mléčných výrobků s jedním z dodavatelů, schváleným Státním zemědělských intervenčním fondem.

Žáci mají garantované pravidelné dodávky konzumního mléka, případně neochucených mléčných výrobků zdarma. My v současnosti zavážíme do 49 škol.

 

To mi zní jako skvělý projekt. Proč právě mléku a mléčným výrobkům z ekologického zemědělství by měly dávat školy a nejenom ony přednost? V čem je výhodnější pro výživu dětí?

V BIO mléku najdeme přirozeně vyšší obsah určitých živin než v mléku z běžných chovů. Mléko z ekologického zemědělství obsahuje vyšší hladinu omega 3 mastných kyselin a má vyšší hodnoty vitaminu E, vitaminu A a antioxidantů.

 

Součástí hodnocení soutěže Česká biopotravina roku je i příběh značky a marketing. Jaké marketingové nástroje používáte?

Ze sociálních sítí využíváme světu známý facebook a instagram. Využíváme i reklamu formou letáků a billboardů v okolí farmy.

Další naši propagaci tvoří články v publicistice, naposledy to bylo ,,POMOZTE NÁM ZACHRÁNIT FARMÁŘE“ nebo údaje pro brožuru ,,KAM PRO BIO VE ZLÍNSKÉM KRAJI A NA HODONÍNSKU.“

 

Poslední roky nejsou pro většinu podnikajících subjektů v Česku zrovna snadné.  Ovlivnila vás pandemie koronaviru? Museli jste díky ní upravit například sortiment, komunikaci apod?

Covid ovlivnil chování zákazníků, co se sortimentu týká a taky způsob nakupování.

 

Jak bojujete se zvyšováním cen energií a růstem cen obecně?

Vzhledem k neustálému zdražování vstupních surovin a energií jsme byli i my nuceni ceny přepočítat. Ke zdražovaní došlo několikrát a doufáme, že už se situace ustálí.

 

Jaké plány máte do budoucna?

V tomto nelehkém období se budou muset naše plány přizpůsobit změnám v chování zákazníků, které předpokládáme, že se projeví v nejbližších měsících.

 


 

Soutěž Nejlepší biopotravina roku je určena tuzemským výrobcům biopotravin. Odborná porota ocení produkty v pěti kategoriích a zvolí celkového vítěze, který získá prestižní titul Nejlepší biopotravina roku. Uzávěrka přihlášek pro letošní rok je 4. srpna 2022.